torsdag 16. september 2010

Rekreasjon for liten og stor...

Jeg elsker høsten!! Noen sier den er vemodig og trist, i tillegg til sur, våt og kald. Jeg tenker at det er tidens gang, og som alt annet har det meste sin skjønnhet. Som lita "piæ" var høsten ofte reservert til bærplukking, turer, jakt og forberedelser til vinteren. Som voksen ser det ut til å bli stort sett det samme... Selv om jeg hatet bærplukkingen da jeg var lita, har interessen bygd seg opp i likhet med sifrene i alderen min. Jeg jakter på blåbær, tyttebær, bringebær og multer og fryder meg over fangsten når den er kommet i fryseren. I år ble blåbær og multe fangsten lik null, men det ingen krise. Sånt får vi nyte enten fra frysedisken, eller hos andre. Tyttebær er en viktig næringskilde her i huset, men de er ikke riktig modne enda så det blir nok ikke før om en ukes tid at det blir tyt-tur. 

Birgit  forstod tidlig dette med bærplukking, allerede i fjor var hun en habil bærplukker. Hun var derimot ikke så selektiv som i år. For ett år siden plukket hun litt som gikk rett i munnen, sammen med lyng, kvister og det som måtte befinne seg rundt bærene... I år har vi oppdaget hennes fantastiske blikk for bær. Hun har et flott synsperspektiv- ser bær det mamman bare vandrer blindt forbi. "MEI-RÆ BÆR!" høres ofte på turene våre... Balansen hennes er blitt veldig god, varierende terreng og skråninger er ingen hindringer, tuppa bare vandrer avgårde hun.


Forrige helg fant vi oss et lite paradis. Vi hadde med svartkjelen, ostesmørbrød i folie, kjeks og det som hører med og tilbragte 3 timer i fjellet. Herlig! Birgit satt og lå i lyngen og plukket bær. Alt ble smakt på. Sånnsett er fjellet supert- giftige bær er det minimalt med. Vi tar nok turen dit igjen, men da også med fiskestang.


Tur er tur- bål og sjokolade må til!
Ser frem til flotte høstturer og mye bærplukking med min herlige familie!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar